DSTraining

Tips voor tijdens de Feestdagen

4 tips om tijdens de feestdagen op je gewicht te letten

4 tips om tijdens de feestdagen op je gewicht te letten.

De feestdagen staan voor de deur, misschien wel de mooiste tijd van het jaar, maar ook voor velen een moeilijke tijd om op hun voeding te letten. Vaak hoor ik van mensen dat ze tijdens de feestdagen alles laten schieten en de draad in januari wel weer opnieuw oppakken. Dit vind ik jammer, omdat je met een paar simpele aanpassingen de schade behoorlijk kunt beperken!

  1. Beperk de hoeveelheid eten vóór het feestmaal.
    Gewicht aankomen komt door met regelmaat meer calorieën te nuttigen dan dat je verbruikt. Als je tijdens de feestdagen je inname kunt beperken gedurende de dag tot aan het diner, heb je hier al een aardige slag gewonnen! Denk bijvoorbeeld aan een gezond ontbijt en eventueel een lichte lunch, maar laat slechte keuzes en de tussendoortjes deze dagen staan.
  2. Blijf je eiwitten eten.
    Deze tip gaat hand in hand met de eerste. Eiwitten hebben meerdere voordelen. Ze zorgen voor het behoud van je spiermassa, maar ze geven ook een langdurig verzadigd gevoel. Probeer dus met je ontbijt al een goede portie eiwitten binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een paar gekookte eitjes, kip/kalkoenfilet, gerookte zalm of magere kwark (zoek in ons blog voor een super lekker voorbeeld met kwark, vruchten en noten!).
  3. Sluit gezond niet uit.
    Natuurlijk moet je lekker genieten van het eten en niet continu bezig zijn met je voeding, maar probeer te voorkomen dat je alleen calorierijk voedsel eet (veel suiker, vet en koolhydraten). Pak bijvoorbeeld een extra schepje groenten, i.p.v. nòg een bladerdeeg hapje. Geniet, maar kijk toch een beetje naar wat je eet en schuif niet ongecontroleerd zomaar alles naar binnen.
  4. Blijf lekker bewegen.
    Ik hoor ieder jaar weer zoveel mensen die tijdens de feestdagen geen tijd of geen zin hebben om iets aan training of beweging te doen. Ze kiezen er dan maar voor om in januari wel weer te kijken of het er van komt. Jammer en onnodig! Vaak begint het eten pas in de namiddag of avond. Ideaal om van tevoren nog even te bewegen. Ga lekker een stukje hardlopen, of maak een wandeling in het bos. Of nog beter, kom naar onze goede doelen workout op 2e kerstdag! En ga tussen Kerst en Oud & Nieuw gewoon lekker naar de gym! Ieder stukje aan beweging is meegenomen. Je voelt je meteen beter en het verbrandt weer extra calorieën.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips. Zoals ik al eerder zei, geniet vooral! Ze noemen het niet voor niets 'de feestdagen'. Onthou goed, het maakt in verhouding niet zo veel uit wat je tijdens de feestdagen eet, maar wat je de rest van het jaar eet!

Kun jij toch wat hulp gebruiken in het nieuwe jaar? Wil je je  vetpercentage verlagen of juist aankomen in spiermassa? Neem contact op en laat ons weten hoe we jou kunnen helpen!